Trenčianske autistické centrum - PRO AUTIS
Trenčianske autistické centrum Pro Autis sa nachádza v Soblahove, v tichom prostredí prírody, len pár kilometrov od Trenčína. Súčasťou centra je aj detské ihrisko a arteterapeutická dielňa. Prevádzka zariadenia Pro Autis funguje 8 hodín denne/ 5 dní v týždni, v čase od 7,30 do 15,30 hod. V zariadní uplatňujeme akceptujúci prístup zo strany terapeutov, pedagógov i asistentov, s ohľadom na špecifiká a potreby všetkých detí. Prihliadajúc na individuálny rozvoj každého zvlášť, je v triedach počet detí znížený. V januári 2024 sa všetci zamestnanci Pro Autis, za účelom neustáleho rozvíjania sa a poskytovania čo najkvalitnejších služieb, zúčastnili kurzu zameraného na Výmenný obrázkový komunikačný systém (VOKS). U detí, ktoré sú neverbálne, používajú málo slov, alebo používajú slová nefunkčne, túto metódu využívame ako formu alternatívnej komunikácie. Spoločne, počas celého školského roka, organizujeme rôzne spoločné akcie, aktivity, či výlety zamerané na socializáciu a poznávanie nového. V centre, okrem každodennej práce triedneho učiteľa a asistenta v triede, poskytujeme deťom širokú škálu terapií: individuálnu prácu so špaciálnym pedagógom, metódu snoezelen, hipoterapiu, felinoterapiu, arteterapiu a tanečno - pohybovú terapiu.
INDIVIDUÁLNA PRÁCA SO ŠPECIÁLNYM PEDAGÓGOM
Komplexný rozvoj dieťaťa s rešpektovaním jeho špecifických potrieb prostredníctvom využívania rôznych edukačných metód a pomôcok, je cieľom aj individuálnej práce so špeciálnym pedagógom. Práve individuálny prístup je pri práci s deťmi s poruchou autistického spektra veľmi dôležitý. Umožňuje pedagógovi venovať sa plnohodnotne každému dieťaťu, využívať jeho potenciál, posilňovať silné stránky a rozvíjať slabšie, podľa možností upraviť vonkajšie podnety, a tak realizovať pestrú škálu aktivít. Z hľadiska individuálneho prístupu je potrebné zistiť, na akej úrovni sa dieťa s autizmom v jednotlivých oblastiach nachádza, zvoliť vhodné komunikačné stratégie, a následne zostaviť individuálny edukačný plán. Pri práci špeciálny pedagóg využíva prvky ABA terapie a štruktúrovaného učenia. Dieťaťu sprostredkúva informácie a pokyny jednoduchou verbálnou, ale i neverbálnou formou, prostredníctvom gest, obrázkov, symbolov, v prípade niektorých detí formou VOKS, čo pomáha zmierniť nedostatky dieťaťa v komunikačných, pamäťových či abstraktných schopnostiach. Spočiatku sa dieťa s využitím obľúbených predmetov, hier a hračiek učí najmä obsedieť, zvyká si na prostredie a komunikačného partnera, pričom špeciálny pedagóg postupne zaraďuje aktivity a špeciálne edukačné pomôcky každému podľa jeho aktuálnych schopnpstí a zručností. Prostredníctvom aktivít sa v rámci terapie u dieťaťa rozvíja najmä jemná a hrubá motorika, zrakové i sluchové vnímanie, matematické predstavy, pozornosť, porozumenie, oblasť myslenia, a tiež sociálna interakcia či komunikačné zručnosti.
SNOEZELEN
Medzi terapie, ktoré majú deti v našom zariadení k dispozícii, patrí aj multifunkčná metóda snoezelen, ktorá sa realizuje v obzvlášť príjemnom a upravenom prostredí, prostredníctvom svetelných a zvukových prvkov a vôní. Pobyt v snoezelen miestnosti je nastavený tak, aby boli ovplyvnené a stimulované všetky zmysly dieťaťa. Ide o pestrú škálu nerušivých farebných efektov vplývajúcich na zrakové vnímanie, alebo pomôcky zahŕňajúce v sebe zvukové efekty, či iné hry a hračky zamerané na hmat, či úchop s ohľadom na individuálnu úroveň osobnosti každého dieťaťa zvlášť. Cieľom snoezelen terapie je pôsobiť uvoľňujúco, navodzovať dieťaťu pocit spokojnosti, istoty a bezpečia, a tiež stimulovať zmyslové vnímanie, a tiež podporovať rozvoj jeho osobnosti, či už ide o podporu oblasti vnímania, emocionality, kognitívnych procesov, komunikácie, alebo motoriky. Medzi ďalšie ciele a benefity snoezelen terapie môžeme zaradiť redukciu stresu, emočného napätia, stereotypného správania, zvýšenie motivácie či iniciatívy zo strany dieťaťa, a tiež zlepšenie komunikácie medzi terapeutom a samotným dieťaťom. Tento druh terapie rešpektuje spôsob, trvanie aj tempo, akým konkrétne dieťa prežíva jednotlivé stimuly v miestnosti. Má právo rozhodnúť sa pre stimuly, ktoré sú mu príjemné a slobodne a spontánne spoznávať objekty a možnosti, ktorému miestnosť ponúka. Heslo v našej snoezelen miestnosti je, že nič sa nemusí, všetko je dovolené.
HIPOTERAPIA
V jazdecko - rehabilitačnom centre Lesan zažívajú deti výhľady z inej perspektívy, pričom pobyt na konskom chrbte na ne pôsobí nielen relaxačne a príjemne, ale má tiež liečebný účinok. Hipoterapia je komplexná rehabilitačná metóda vychádzajúca z neurofyzických základov, špecifická v tom, že využíva na liečebné účely práve koňa. Prostredníctvom hipoterapie sa reguluje svalové napätie, zároveň, vďaka konskému pohybu dochádza u dieťaťa k stimulácii a mobilizácii celého tela, a tiež svalového tonusu, pričom na dieťa výrazne pôsobí aj teplota koňa, ktorá je vyššia ako u človeka, čo má pozitívny vplyv na svaly a podporuje ich uvoľnenie. Taktiež zlepšuje dýchanie, a to práve tým, že dieťa sediace alebo ležiace na koni vníma rytmus koňa celým svojim telom a podvedome ho preberá. V rámci pohybu vpred v sediacej pozícii zlepšuje tiež koordináciu tela, podporuje dynamickú stabilitu chrbtice a hravou formou napomáha k zlepšovaniu ústneho prejavu. V neposlednom rade posilňuje sebavedomie, odbúrava nedôveru, úzkosť a strach od postupného približovania sa k veľkému zvieraťu, cez prvé dotyky, až po vysadnutie naň. Komunikačná schopnosť človeka s koňom má veľkú hodnotu a účinok. Počas jazdy dieťa zdieľa s koňom každý jeden krok, pohybuje sa v jeho rytme, a čo je dôležité, nikdy nevníma činnosť ako terapiu, ale samé sa jazdenia dožaduje. Pobyt na konskom chrbte mu prináša pocit slobody a radosti, a aj v tom spočíva jedinečnosť tejto terapie.
FELINOTERAPIA
V rámci felinoterapie ide o využitie pozitívnych účinkov interakcie medzi zvieratkom, v tomto prípade medzi mačkou a človekom, vedúcej k podpore liečby a k zlepšeniu kvality života. Mačka pôsobí ako prírodný biorezonant, dokáže vzhľadať zdravotný problém, a tiež zlepšiť náladu, navodiť príjemné pocity, odbúrať stres, a zároveň zlepšovať jemnú motoriku a motivovať k pohybu i slovu. Veľký význam má i teplo zvieraťa a jeho svalová aktivácia, tep či dýchanie, ktoré dieťa upokojuje, uvoľňuje, odbúrava bariéry a pomáha mu pri koncentrácii. Teplo, ktoré mačka okolo seba šíri, pôsobí tiež ako termoterapia. Rovnako pomáha pri citovej absencii, napĺňa láskou a rešpektuje a prijíma každého bez rozdielu. V našom zariadení terapeutka pracuje s dvoma mačkami plemena Ragdoll. Ide o plemeno veľmi prítulné, kľudné, nebojácne, čo sú okrem iného zároveň kritéria, ktoré musia mačky určené na felioterapiu spĺňať. Počas felinoterapie nadväzuje mačka s asistenciou felinoterapeuta s dieťaťom kontakt, snaží sa ho vytrhnúť z jeho sveta, v prípade našich detí častokrát práve hlboko zaujatého stereotypnými alebo repetitívnymi činnosťami. Pri postupnej citlivej aproximácii s využitím prvkov felinoterapie sa dieťa osmeluje a často reaguje a komunikuje so zvieracími liečiteľmi celkom prirodzene.
ARTETERAPIA
Cieľom arteterapie je zostavenie výtvarných techník, cvičení a prostriedkov tak, aby hravou formou viedli k celkovému rozvoju osobnosti dieťaťa. V arteterapii ide najmä o výtvarnú a senzoricky zaujímavú hru, rovnako prispôsobenú veku a schopnostiam individuálne pre každé dieťa, bez tlaku na výkon a s poskytnutím dostatočného priestoru pre reakciu, zohľadňujúc jeho možnosti a limity v aktuálnej chvíli. Je zamerená najmä na podporu rozvoja schopností, jemnej a hrubej motoriky, úrovne percepcie, najmä zrakovej a hmatovej, udržanie pozornosti, sústredenia sa a spolupráce. Cieľom nie je výsledok výtvarnej tvorby, ale dôležitý je proces a zážitok, kedy zmyslové podnety slúžia ako prostriedok sebavyjadrenia dieťaťa a umožňujú mu vyjadriť svoje emócie, pocity a potreby, a zároveň poskytujú priestor dôvery, bezpečia, uvoľnenia napätia, emocionálneho porozumenia a radosť z tvorby. K arteterapeutickej intervencii v našom zariadení terapeutka zapája aj psa, pričom ide o spojenie arteterapie a canisterapie, nazývanej aj terapia s asistenciou zvieraťa, kedy pes dieťa aktivuje k požadovanej činnosti. Súčasťou tohto spojenia sú nielen terapeutické účinky a pozitívne pôsobenie na oblasť komunikácie, či kognitívnych a sociálnych kompetencií, ale tiež príjemné pocity a spontánna radosť, ktoré deťom kontakt so psíkom navodzuje.
TANEČNO- POHYBOVÁ TERAPIA
Tanečno - pohybová terapia je definovaná ako psychoterapeutická metóda, ktorá využíva pohyb ako prostriedok k rozvoju kognitívnej, emocionálnej, sociálnej a fyzickej integrácie jednotlivca. Tanečno - pohybové cvičenia sú jednoduché, zábavné a podporujú sociálnu interakciu. V našom zariadení terapeutka praktizuje dve formy tanečno - pohybovej terapie, a to individuálnu a skupinovú (v triede), prihliadajúc na špecifiká a potreby jednotlivých detí. Medzi výhody a pozitívne účinky tejto terapie patrí podpora sebaregulácie, posilňovanie jemnej i hrubej motoriky, rovnováhy a priestorovej orientácie, schopnosť vyjadrovať emócie či uvoľniť telesné i duševné napätie, a zároveň podporuje deti v socializácii a v schopnosti začleniť sa do skupiny. Keďže tanec a hudba sú univerzálnym jazykom, pri jednotlivých pohybových aktivitách nie je potrebné komunikovať verbálne. Terapia tiež zlepšuje motiváciu k pohybu, znižuje agresívne prejavy a zlepšuje kontrolu problémového správania.